Afgelopen weekend was het zover, Ryan van de Lagemaat zijn eerste wedstrijd voor de Copa Espaa in de premoto3 klasse. Zijn 2e seizoen in dit sterke kampioenschap met 36 deelnemers.
Dit kampioenschap bestaat uit 8 races (Alcarras, Jerez, Albacete, Aragon, Estoril, Valencia en Navarra) en wordt gekenmerkt door veel rijtijd (Alcarras 3,5 uur) tegen relatief lage kosten. De RFME (Spaanse motorsport bond) en Dorna dragen dit kampioenschap financieel. Na een goed resultaat betaalt de bond het inschrijfgeld voor de volgende wedstrijd. Heeft Ryan afgelopen jaar 3 maal mogen ontvangen. Men heeft enorm goed begrepen dat de jeugd de toekomst heeft en een ijzersterke competitie, misschien wel de sterkste van Europa neer gezet. <br /> <br /> Er wordt gereden met motorfietsen welke een zogenaamde cross of enduro motor hebben, zoals we de Moriwaki kennen. Vrij van merk motorblok en chassis met een maximaal vermogen van 36 pk. (controle na elke kwalificatie/race op de vermogensbank) met een 138 kg totaal gewicht. Dunlop is klasse sponsor met de service op het circuit en levert de banden voor uitstekende prijzen<br /> Dit zijn enkele van de speer punten wat dit kampioenschap erg sterk maakt. <br /> <br /> Op donderdag hebben we in Lloret de Mar onze de spullen in de bedrijfshal opgehaald, waarna we verder zijn gereisd zijn naar het Alcarras circuit voor de eerste wedstrijd voor de Copa España. <br /> <br /> Op vrijdag met heerlijk zonnig weer van 25 graden, stonden vier vrije trainingen van elk 25 minuten op het programma. Veel nieuwe rijders van verschillende Europese nationaliteiten en uit andere delen van de wereld, ook het Monlau en Lorenzo team zijn nu vertegenwoordigd. De fransen zijn nu ook aanwezig met 7 rijders onder leiding van Christian Sarron. Het niveau is duidelijk in de breedte gegroeid, het harde werken van Ryan en zijn team deze winter betaalt zich uit. Hij kan zich goed meten met de top in dit veld. Dan in de vierde en laatste vrije training gaat het mis, Ryan crasht met een highsider van ruim 140 km/h. Afgevoerd naar het medisch centrum, ziet zijn (linker) hand er niet goed uit. Veel bloed aan zijn vingers, aan zijn middel vinger is er veel vel verdwenen. Zijn hand wordt schoongemaakt en behandelt, waarna er een bezoek aan het ziekenhuis van Lleida volgt. Daar worden röntgen foto’s van zijn hand gemaakt en krijgt hij een injectie en medicatie voor infectie gevaar. Gelukkig is de uitslag van de foto’s beter dan de vingers eruit zien, geen breuken. Opa heeft met Dirk inmiddels de bike weer opgebouwd, je weet maar nooit. <br /> <br /> Met de pijnstillers van het ziekenhuis heeft Ryan toch slecht geslapen. Hij wil zelf toch proberen te rijden en gaat dit dan proberen in de eerste vrije training van 25 minuten. Dit duurt wel geteld 2 ronden, Ryan komt teleurgesteld binnen. Hij kan het stuur echt niet vast houden, zijn handschoen zit te strak waardoor zijn vingers buigen erg pijnlijk is. Wayne Gardner waar we de box mee delen is danig onder de indruk van Ryan zijn doorzettingsvermogen. Regelt direct verschillende grotere handschoenen en zoekt met Ryan samen de best mogelijke oplossing voor de kwalificatie.<br /> <div><br /> </div>
Dan de eerste 25 minuten durende kwalificatie, Ryan rijdt 3 maal een sessie van 3 rondjes. Na de inlap kan hij een rondje goed doorkomen, waarna de kracht weg is. Ryan komt tot de 25e tijd, wat heel goed is gezien de omstandigheden. Maar niet waarvoor we van huis zijn gegaan. In de tweede kwalificatie, is het van korte duur. Na 3 rondjes is het Ryan teveel en laat voor wat het is. Hij zakt naar een 29e overall tijd. Ryan zijn vriendje Filip Salac, dubbele Moriwaki cup winnaar van de eerste wedstrijd dit seizoen in Navarra, kwalificeert zich als 21e en Jarno Kausch als 24e.<br /> <br /> Zondag, raceday. Om 9.20 de warmup, 2 rondjes gaat het, dan stuurt hij hem de box in met zijn hoofd schuddend. We overleggen de race, de race te laten. Dit gaat het niet worden en zeker geen punten. Ryan is vastbesloten en wil het toch proberen.<br /> <br /> Ryan scherp en gefocust op wat komen gaat. De start gaat wonder boven wonder goed, hij verliest geen plaatsen. Weet in de eerste ronde wat plaatsen te winnen en komt als 25e door. De wedstrijd wordt afgebroken, door een gecrashte motor en delen die op de baan liggen. De race wordt herstart met een sprint race over 6 ronden. In de verkenningsronde begint het te regenen, snel wisselen naar regenbanden op de grid. Ryan ruikt zijn kans op punten, regen en maar 6 ronden. Zijn start vanaf P29 is nu ook weer goed, hij verliest geen plaatsen met zijn zere vingers. De adrenaline zal zeker een rol hebben gespeeld, hij komt de eerste keer door als 15e. - 14 plaatsen winst !! – De volgende 3 ronden rijd hij het gat naar de volgende groep dicht en pakt nog 2 plaatsen. De baan is inmiddels droog, maar Ryan zijn krachten zijn op. Finishend als 13e, vol bewondering voor ons manneke. Na afloop wordt het nog beter 12e, na een penalty van een collega coureur. Moriwaki cup rijder Filip Salac wordt 16e en Jarno Kausch 29e. <br /> <br /> Niet waarvoor we gegaan waren, maar alles bij elkaar met een goed gevoel naar huis, volgende race in Jerez.